Anvender du allerede Q-interactive?
- 17. maj 2023
Vi har oprettet en side med mere omfattende information til dig, som allerede anvender Q-interactive.
Vi har oprettet en side med mere omfattende information til dig, som allerede anvender Q-interactive.
Velkommen til et gratis webinar om Sensory Profil 2, som er en samling spørgeskemaer til vurdering af sensorisk bearbejdning hos børn. Til dette webinar lærer du om hvad Sensory Profile 2 måler, hvordan det administreres, den teoretiske ramme, som instrumentet bygger på, det skandinaviske udviklingsarbejde og meget mere. Vi vil også vise hvordan Sensory Profile 2 kan administreres på den digitale platform Q-global.
Tidpunkt: Den 15. juni, kl. 13.00–14.00.
Velkommen til et gratis webinar Q-global, vores digitale platform til administrering og scoring af test og vurderingsskemaer. Til dette webinar vil du blandt andet lære om hvordan Q-global fungerer, hvilke funktioner der findes i systemet og hvad du behøver for at komme i gang. Vi kommer til at fokusere på disse tre primære funktioner: hvordan man administrerer et vurderingsskema direkte i Q-global, hvordan man anvender systemet som et scoringsprogram og hvordan man administrerer test til individer og grupper. Desuden vil du blive introduceret til nogle eksempler på test og vurderingsskemaer som du finder i Q-global og se hvilke resultatrapporter systemet genererer.
Tidpunkt: Den 11. maj, kl. 13.00–14.00.
Hvordan kan det være at IK-scorerne i WISC-V ikke ligger midt i konfidensintervallet? Og hvad betyder det konkret, at det lavere tal i konfidensintervallet er tættere på IK-scoren og ikke i midten eller tættere på det højere tal?
I november 2019 informerede Pearson om, at vi havde indgået en aftale om overdragelse af driften og den fremtidige udvikling af Cogmed Arbejdshukommelsestræning (Cogmed) til en ny virksomhed, der er grundlagt af professor dr.phil. Torkel Klingberg.
Siden da har denne virksomhed arbejdet med at udvikle en “ny” Cogmed – baseret på en opdateret teknisk platform, der ikke er afhængig af Flash-teknik, da Flash vil blive afviklet ved udgangen af 2020.
Vi er utroligt glade for, at vi nu kan meddele, at den opgraderede version af Cogmed næsten er færdig til at blive udgivet, og ifølge planen vil den blive lanceret i begyndelsen af november. Dette indebærer, at alle nuværende brugere af Cogmed allerede nu bør forberede sig på denne lancering. De træningsprogrammer, der er påbegyndt på den nuværende platform, skal afsluttes inden udgangen af 2020. Når den nye version er lanceret, skal alle nye træningsprogrammer startes på den nye platform.
Vi opfordrer dig til at læse informationen om denne ændring og at planlægge træningsprogrammer med klienter og elever ud fra disse ændringer. Det kan være en god idé ikke at starte nogen nye træningsprogrammer, før den nye version af Cogmed er lanceret, hvis du ikke er helt sikker på, at det påbegyndte træningsprogram kan afsluttes inden årets udgang. Hvis du har spørgsmål om, hvad dette indebærer for dig, så kontakt os gerne via nedenstående mailadresse eller telefonnummer.
Den “nye” Cogmed bliver en komplet systemopgradering, der indebærer forbedringer af både oplevelsen af selve arbejdshukommelsestræningen, men også af Cogmed Coach Center (CCC), der bruges til at skabe og overvåge træningsprogrammer.
Det, der ikke berøres af ændringerne, er selve træningsmodulerne eller træningsalgoritmerne. Dermed kan vi sikre, at de gode effekter af at bruge Cogmed – som har vist sig i over 100 offentliggjorde studier – forbliver intakte.
Her er nogle af nyhederne:
Nogle af de funktioner, der indgår i den nuværende platform, findes ikke i den nye version. Du kan læse meget mere om funktionerne i det nye Cogmed-program ved at besøge den nye globale Cogmed-hjemmeside.
Og dermed er den første forbedrede udgave Cogmed-systemet nu tilgængelig, så du kan se nærmere på den og bruge den!
At sammenføre mennesker, der vil bruge Cogmed, med en Cogmed-leverandør i nærheden, er en af de mest efterspurgte funktioner blandt vores kunder og i vores community. Derfor er vi stolte af at kunne lancere den nye og globale kortfunktion Cogmed Find Provider. Med denne kortfunktion kan potentielle Cogmed-brugere søge efter leverandører i deres område.
Du vil opdage, at processen involverer en Alfa-version af det opdaterede værktøj i Coach Center. En Alfa-version betyder, at funktionen ikke er helt færdig – du kan for eksempel kun se dine træninger og ikke oprette nye. Men du kan begynde at bruge versionen og stifte bekendtskab med det nye Cogmed Coach Center!
Som forventet, så får vi i disse udfordrende tider mange forespørgsler om at bruge Cogmed på distance, via “Telepractice” eller “Teletherapy”. Hvis du arbejder med coaching på distance, må du gerne tilføje det til din beskrivelse på kortet for Find Provider.
Vi håber, at funktionen, der kan gøre dig synlig for potentielle Cogmed-brugere, er et godt første skridt i den opdaterede Cogmed-oplevelses spændende fremtid.
Vi holder dig opdateret om vores arbejde fremover og den kommende lancering af den nye Cogmed.
Og husk: Cogmed virker!
info.dk@pearson.com
BASC-3 består af en samling spørgeskemaer som - ved at integrere informationer og perspektiver fra flere kilder – tilsammen giver et både bredt og dybt billede af forskellig adfærd, tanker og følelser hos børn og unge.
Se introduktionsvideoen til BASC-3 her:
Til dig der anvender WISC-V på Q-interactive
Vi er blevet opmærksomme på et problem angående Kodning i WISC-V, når delprøven administreres på Q-interactive. En beskrivelse af problemet samt resultatet af den undersøgelse, der er blevet gennemført, præsenteres nedenfor. Endvidere præsenteres konsekvenserne for beregning af scorer og resultatopgørelse samt anbefalinger for fortsat brug.
Baggrund
De justerede skandinaviske normer, som anvendes i den digitale version af Kodning, er baserede på resultater fra amerikanske ækvivalensstudier. Disse studier har undersøgt ækvivalensen mellem resultater på Kodning i papir og blyant-format og digitalt format. Resultatet af studierne har ført til en skalaækvivalering (en konverteringsproces, som skal bidrage til, at børns præstation i den digitale version kan ligestilles med samme børns præstation i papir og blyant-versionen). Denne ækvivalering bliver også brugt for WISC-V udenfor USA. Skandinaviske kunder har imidlertid opdaget, at administreringen af Kodning på Q-interactive kan resultere i forhøjede skalascorer på delprøven.
Gennemført undersøgelse
Med det formål at finde empirisk grundlag for dette, er der blevet gennemført en omfattende undersøgelse af normalpopulationsdata og kliniske data fra WISC-V. Grundlaget for denne undersøgelse kommer fra ti lande og består af data, der er blevet indsamlet både med den digitale version og med papir og blyant-versionen af Kodning i WISC-V. Skandinaviske data er blevet analyseret på baggrund af dette datagrundlag, og følgende undersøgelser er gennemført:
Middelværdi af skalascorer på samtlige delprøver, inklusive Kodning, i både digital- og papir og blyant-version.
Frekvensfordelinger af skalascorer på Kodning i både digital- og papir og blyant-version
Frekvensfordelinger af diskrepanser mellem skalascorer på Kodning og de resterende ni primære delprøver i både digitalt format og i papir og blyant-format.
Middelværdi af standardscorer for HIK og FHI i både digitalt format og i papir og blyant-format.
Resultat
Analyserne viser, at den skalaækvivalering, som bruges i USA og i andre lande, fører til forhøjede skalascorer på den digitale version af Kodning i Skandinavien. Dette indebærer, at Skandinaviske børn kan få et resultat, som på den digitale version, er forhøjet med i gennemsnit 2.2 skalascorer (klinisk udvalg) og 3.4 skalascorer (ikke-klinisk udvalg), hvilket svarer til .73 og 1.13 standardafvigelser (SD). Resultatet på Kodning bidrager til Forarbejdningshastigheds Indeks (FHI) og IK Hele skalaen (HIK). Dette kan betyde, at indeksscoren på FHI kan blive forhøjet med 5–9 standardscorer (svarende til 0.3–0.6 SD) og resultatet på HIK kan blive forhøjet med 2–3 standardscorer (svarende til 0.1–0.2 SD).
På baggrund af dette har man også undersøgt resultaterne på den digitale version af delprøven Figursøgning. Denne undersøgelse viser, at Figursøgning - i modsætning til Kodning - genererer skalascorer, der stemmer overens med øvrige delprøver i WISC-V. Resultaterne er også konsistente over samtlige ti lande, som indgår i undersøgelsen.
Anbefalinger og planlagte tiltag
I enkelte tilfælde er det muligt at omregne resultatet for IK Hele skalaen (HIK) for en allerede gennemført testning på Q-interactive:
Hvis Figursøgning eller Udstregning er administreret og testningen er gemt på Central, kan én af disse delprøver bruges som erstatning for Kodning i beregningen af HIK. Gå til den aktuelle testning og klik på Generér rapport. Vælg erstatning af Kodning med Figursøgning eller Udstregning.
Hvis Figursøgning eller Udstregning er administreret og testningen ikke er gemt på Central, men du har tilgang til skalascorer per delprøve kan du beregne HIK ved at summere skalascorerne på de syv delprøver der indgår og erstatte skalascoren på Kodning med skalascoren fra Figursøgning eller Udstregning. Gå til tabel A.7 i WISC-V Vejledning Del 1 (tilgængelig via fanen Support i Q-interactive på Central) og aflæs værdien for HIK.
Hvis ingen anden delprøve er administreret i Forarbejdningshastigheds Indeks, kan resultatet på IK Hele skalaen (HIK) estimeres ved hjælp af tabel A.8 i WISC-V Vejledning Del 1 (tilgængelig via fanebladet Support i Q-interactive på Central).
Bemærk, at man ikke kan sammenfatte resultater på Forarbejdningshastigheds Indeks, Visuel Kognitions Indeks og Kognitiv Effektivitets Indeks, når en af de ovennævnte metoder anvendes.
Administreringen af WISC-V på Q-interactive bliver også ændret som følge af dette opståede problem. På samme måde som for delprøven Udstregning, vil det være muligt at angive resultatet fra papir og blyant-versionen af Kodning på Q-interactive, som også fremover vil anvende de skandinaviske normer for papir og blyant-versionen.
Den digitale version af Kodning deaktiveres den 18. juni. I løbet af uge 27-30 sender vi opgavehæfter til Kodning A og Kodning B samt scoringsnøgler til begge versioner ud til samtlige kunder, der anvender Q-interactive. For at gøre det nemmere at administrere WISC-V digitalt, i løbet af overgangsperioden, kan man også printe opgavehæfter til Kodning A og Kodning B via fanebladet Support i Q-interactive Central. Hvis man i overgangsperioden ikke har adgang til scoringsnøgler, kan disse bestilles via kundeservice på telefon 80 88 99 40 eller mail info.dk@pearson.com. Dette er selvfølgelig omkostningsfrit.
Vi beklager dette, og arbejder på at løse problemet så hurtigt som muligt. Hvis du har spørgsmål, så kontakt os på info.dk@pearson.com.
Med venlig hilsen,
Katarina Forssén
Chef for testudviklingen
Videoene nedenfor viser hvordan man bruker Q-interactive samt gennemfører en digital testing.
Denne video viser dig hvordan du logger ind på Q-interactive samt skaber en testperson
Denne video viser dig hvordan du opretter en testing på Central og sender den til din iPad
Denne video viser dig hvordan du opretter et egendefineret testbatteri på Central.
Denne video viser dig hvordan du afspiller lyd fra verbale delprøver i Assess.
Winnie Dunn, skaberen af Sensory Profile 2 skalaer, vil være vært for et gratis webinar for vores skandinaviske kunder torsdag d. 1. november kl. 15:00 - 16:30.
Webinaret udsendes live fra Kansas, USA, og er helt på engelsk. Benyt lejligheden til at lære om Winnies viden og stille spørgsmål. Alt du behøver at deltage er adgang til en computer med internetforbindelse.
2. marts og 18. april 2018 indfører Pearson tofaktorautentisering (2FA) når man logger ind på vore digitale platforme. 2FA aktiveres den 2. marts på Q-interactive og 18. april på Q-global.
Hvad indebærer dette for dig som kunde? Som bruger må du bekræfte din identitet når du logger ind. Det er op til dig eller din virksomhed hvilken metode I vil bruge, men I skal registrere mindst én metode udover brugernavn og kodeord.