Test til vurdering af receptive grammatiske færdigheder
Test for Reception of Grammar – Second Edition, TROG-2, måler receptiv grammatisk forståelse hos børn og unge. Testens konstruktion begrænser andre kilder til forståelsesvanskeligheder, som fx auditiv diskrimination, svagt ordforråd, begrænset korttidshukommelse mm.
TROG-2 består af 80 flervalgsopgaver fordelt på 20 blokke, hvor hver enkelt blok måler en specifik grammatisk konstruktion. Testmaterialet består af en stimulusbog med fire billeder for hver opgave, og opgaven går ud på at pege på det billede der svarer til en sætning der bliver læst højt. Kun et af billederne er korrekt, mens de øvrige tre billeder fungerer som leksikale eller grammatiske distraktorer.
I tillæg til det kvantitative resultat, hvor barnets sammenlagte resultat kan sammenlignes med jævnaldrenes, muliggør TROG-2 en kvalitativ analyse af barnets grammatiske vanskeligheder.
Dansk tilpasning
Den danske version af TROG-2, som har danske normer, er blevet oversat og tilpasset til det danske sprog og danske grammatiske forhold ved projektgruppen NASUD (Normal og Atypisk Sproglig Udvikling hos Danske børn) bestående af Kristine Jensen de Lopez, Ane Knüppel og Lone Sundahl Olsen. Den danske vejledning giver al den information som er nødvendig for at kunne administrere testen samt at tolke testresultatet.
I forbindelse med den danske normering af TROG-2 blev otte af billederne (A2, C3, L2, O2, Q4, S4, T4 og V1) i stimulusbogen (Stimulus Book) byttet ud med nye billeder, da man i den danske projektgruppe vurderede at de oprindelige opgaver (og dermed de tilhørende stimulusbilleder) ikke fungerede tilstrækkeligt godt på dansk. De nye erstatningsbilleder er en del af det komplette TROG-2 sæt.