ℹSpørgeskemaer på ukrainsk og russisk: Vi tilbyder gratis versioner af BDI-2, BAI og BYI-II. Læs mere her.

Rettelse til Vineland-3 manual 

Den danske Vineland-3 manual indeholder desværre to fejl på side 72, som brugere af Vineland-3 bør være opmærksom på. 

Fejlene omhandler scoringskriterier til scoren 1. 

I Vineland-3 gives scoren 1, når barnet nogle gange gør det, der beskrives, uden hjælp eller uden at blive påmindet, bedt om eller opfordret til det. Nogle gange henviser til hvor ofte, barnet udfører alt det, der beskrives (altså hele aktiviteten eller adfærden), medmindre det, der beskrives i udsagnet, er forbundet med ordet ”eller”, da de forskellige eksempler i udsagnet dermed ikke alle er påkrævet (fx udsagnet ”Ser på eller lytter til programmer i tv/radio eller bruger internettet til at få aktuel information. Fx nyheder, vejrudsigt.”). 

På side 72 i manualen står der: 

Hvis et udsagn indeholder mere end én aktivitet eller adfærd, og disse er forbundet med ordet ”og”, skal hver aktivitet udføres ofte, hvis der skal gives en score på 2 for det pågældende udsagn. For udsagnet ”Tænder selv for vandhanen og justerer til passende temperatur”, skal barnet fx ofte både tænde for vandhanen og justere vandtemperaturen for at få scoren 2. Hvis barnet kun tænder for det kolde vand, eller først justerer vandtemperaturen, efter at en anden har tændt for vandhanen, får han eller hun scoren 1. 

Overordnet set betyder en score på 1 altså én eller flere af følgende: 

  • Barnet er lige begyndt at udføre aktiviteten (barnet er fx begyndt at smile og vokalisere for at initiere social kontakt, men reagerer stadig primært på forælderens opmærksomhed, eller barnet er begyndt at gå op ad trapperne, men kravler stadig en gang imellem). 
  • Barnet udfører nogle gang aktiviteten tilfredsstillende, men ikke ofte (barnet følger fx nogle gange hjemmets regler, men ikke som rutine). 
  • Barnet udfører kun en del af aktiviteten tilfredsstillende (kan fx børste tænder, men skal have hjælp til at få tandpasta på tandbørsten). 

 

Som beskrevet ovenfor gives en score på 1, hvis barnet nogle gange gør det, der beskrives i udsagnet. Derfor er ovenstående kriterier, markeret med fed skrift, ikke korrekte, da nogle gange ikke henviser til en delvis udførelse af det, der beskrives i udsagnet (som det gjorde i Vineland-II), men kun henviser til hvor ofte, barnet udfører alt det, der beskrives i udsagnet. 

Brugere af Vineland-3 bør derfor strege de ovenstående sætninger, markeret med fed skrift, ud i manualen, for at undgå, at udsagn fremadrettet scores i henhold til dette. 

Eftersom denne separate instruks ikke findes tilsvarende i instruktioner til forældre eller lærere (altså på forældre- og lærervurderingen) hverken i Vineland-3 papir og blyant-version eller på Q-global eller fandtes i instruktioner til forældre og lærere i normeringen, påvirkes hverken normer eller vurderinger foretaget i klinisk praksis af denne fejl. Efterfølgende vurderinger foretaget i klinisk praksis påvirkes kun af denne fejl i separate instrukser, såfremt testlederen har foretaget efterfølgende rettelser, i henhold til ovenstående separate instrukser, i respondentens scorer eller såfremt testlederen har taget udgangspunkt i ovenstående separate instrukser ved fx administrering af Vineland-3 som semistruktureret interview. 

 

Vi beklager ulejligheden og ønsker brugere af Vineland-3 fortsat god testning! 

top