Til dette kursus vil fokus være på avanceret brug af intelligenstesten WISC-V, herunder hvordan man letter administrering samt kender tilstrækkelig til den bagvedliggende psykometri for at lave kvalificerede tolkninger. Du vil lære mere om rapportskrivning og mundtligt samt skriftlig formidling. Desuden undervises i differential diagnostiske overvejelser, kliniske profiler og god testpraksis.
Dato og tid: 30. januar (kl. 9-16) og 31. januar (kl. 8.30-15.30) 2025
Varighed: et kursus af to dags varighed (14 timer inklusiv pauser, 12 timer eksklusiv pauser)
Sted: B!NGS, Vesterbrogade 149, 1620 København
Underviser: Nina Madsen Sjö, ph.d. og specialist i børnepsykologi samt børneneuropsykologi
Målgruppe: Psykologer, som ønsker at uddybe deres viden og praksis og som minimum har basal erfaring med WISC-V, da fokus er tolkning og formidling samt hvilke test/ spørgeskemaer en WISC med fordel kan suppleres med afhængig af WISC profil.
Formålet med kurset er, at:
1) udvikle deltagernes kompetencer i at udføre valide og reliable udredninger med WISC-V,
2) deltagerne får et vidensgrundlag til at lave et kvalificeret valg af efterfølgende test/ spørgeskema baseret på WISC-V-profil, samt
3) deltagerne får inspiration til formidling af resultater.
Kurset omfatter følgende emner:
• Tips og tricks til god administrering inkl. videocases
• Tips og tricks til scoring samt udfordringer
• Tolkning af WISC-V – trin-for-trin (inkl. cases)
• Gennemgang af hvilke delprøver, der måler hvad og hvilke delprøver, der kan overvejes af udelades og hvornår
• Hvor er der udfordringer i de danske normer, som psykologer skal være opmærksomme på?
• Profiltolkning af undervisers cases
• Hvilke test/spørgeskemaer kan en WISC med fordel suppleres med – og hvordan afhænger valget af WISC profilen? (f.eks. BASC-3, Vineland-3, D-KEFS, BRIEF)
• Kliniske profiler: intellektuel funktionsnedsættelse – hvad kendetegner dem?
• Kliniske profiler: høj begavelse – hvad kendetegner dem?
• Differential diagnostiske overvejelser, f.eks. findes der specifikke ADHD og autismeprofiler?
• Hvordan kommer du fra beskrivelse af testresultater til meningsfuld viden for modtageren?
• Hvilke indeks bør vægtes over andre i tolkningen af en profil?
• Hvad siger litteraturen om vores psykolog-rapporter, når man spørger modtagerne (forældre, lærere og andre fagpersoner)?
• Hvordan kan vi bedre lykkes i vores formidling af vores fund, så modtagerne går fra mødet med ny viden og handlekraft?
Kursusbevis
Alle deltagere modtager et kursusbevis, som lever op til Dansk Psykologforenings retningslinjer.
Kurset er forhåndsgodkendt af Dansk Psykologforening til følgende moduler:
• Klinisk børne- og ungepsykologi (6.4.4.2.2 Psykologiske undersøgelsesmetoder, 12 timer)
• Klinisk neuropsykologi med børn og unge (7.4.4.2.3 Udredningsprocedurer C: Udredning af
intelligens og hukommelse, 6 timer)
• Sundhedspsykologi med børn og unge (11.4.4.2.3 Udredning, 12 timer)
• Psykoterapi med børn- og unge (12.4.4.2.1 Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, 12 timer)
• Tværgående modul: Pædagogisk psykologi (12 timer)
Bestillingsvilkår
Prisen er inklusive forplejning og eksklusive overnatning. Bookingen er bindende og antallet af pladser er begrænset.
Bliver du forhindret i at deltage skal du afbestille din plads skriftligt (klik her for vores kontaktformular) senest 4 uger før kursusstart. Sker afbestillingen mindre end 4 uger før kursusstart, betales 50 % af kursusgebyret. Skriv gerne så snart du ved at du er forhindret, så andre kan få glæde af din plads.
Ved få tilmeldte kan kurset blive aflyst og kursusgebyret vil i så fald tilbagebetales.
Alle priser er eksklusive moms.