
Påvirker følelsesmæssig trivsel i skolen læring og udvikling?
Ifølge Europa-Kommissionen hjælper trivsel i skolen, dvs. at føle sig tryg, respekteret og værdsat, eleverne med at udvikle sig, lære og lege kreativt, og det fører til glæde og tilfredshed med skolen samt en bedre præstation.
Forholdet mellem elevers mentale og følelsesmæssige trivsel og faglige præstation er blevet grundigt undersøgt i flere studier. For eksempel viser en aktuel metaanalyse, at "faglig præstation er tæt forbundet med elevernes følelsesmæssige og mentale trivsel" (Sacco, Camilleri, Eberhardt et al., 2022).
Eksperter rapporterer dog, at "20 % af europæiske skolebørn har følelsesmæssige udfordringer og oplever problemer med deres mentale helbred, især angst og depression, i løbet af deres skolegang" (Cefai, Simões, & Caravita, 2021). På grund af den indflydelse mental trivsel har på faglig præstation, udgør dette et unikt og alvorligt problem, som fagpersoner, der arbejder med børn og unge, skal håndtere.
Få hjælp til at identificere dine klienters behov
Fra at identificere børn og unges styrker og udfordringer til at hjælpe dig med at forstå den følelsesmæssige situation i f.eks. et klasseværelse eller på hele skolen – vi er her for at hjælpe dig med at støtte børn og unges følelsesmæssige trivsel, så de har det godt.
Udfyld denne formular, så kontakter vi dig for at tilbyde en løsning, der passer til dine krav.
Lær mere om, hvorfor det er vigtigt at vurdere trivslen i skolen nedenfor!
”Hvor mange procent af eleverne svarer, at følelsesmæssige problemer som fx angst har fået dem til at blive væk fra skole?”
Tag vores interaktive quiz for at holde dig orienteret om det seneste inden for følelsesmæssig trivsel i skolen.
Vi sætter fokus på ...
Et interview med Randy Kamphaus, ph.d.: ”Vurdering af følelsesmæssig trivsel i relation til faglig præstation”
”Adfærds- og følelsesmæssige problemer kan hæmme børn og unges faglige præstation.” Randy Kamphaus, ph.d.
Lær af den førende ekspert i børns adfærd og følelser og medforfatter til BASC-3, Randy Kamphaus, ph.d.
Vores anbefalede produkter:
Læs mere om vores innovative, forskningsbaserede screeninger og vurderinger af følelsesmæssig trivsel. De er omhyggeligt udvalgt til at opfylde dine behov for at vurdere børn og unges følelsesmæssige trivsel og hjælpe dem med at opnå deres fulde potentiale.
BESS (Behavioral and Emotional Screening System) er et screeningværktøj, som bygger på BASC-3. Instrumentet er udviklet til at give et hurtigt og overordnet billede af adfærds- og følelsesmæssige styrker og svagheder hos børn og unge.
BASC-3 består af en række vurderingsskalaer, der, ved at integrere information og perspektiver fra flere kilder, har til formål at give et både bredt og detaljeret billede af forskellige typer adfærd, tanker og følelser hos børn og unge.
BYI-II anvendes til vurdering af psykiske problemer og selvopfattelse hos børn og unge. BYI-II-spørgeskemaet består af forskellige udsagn, som berører fem forskellige områder: Angst, Depression, Vrede, Normbrydende adfærd og Selvopfattelse.
Vineland-3 måler forskellige domæner inden for adaptiv adfærd og hjælper dig med, mere effektivt, at vurdere børn og unge med forskellige funktionsnedsættelser.
Andre ressourcer
Angst, depression og ADHD er mere udbredt end nogensinde før (Sacco, Camilleri, Eberhardt et al., 2022). Udforsk disse udvalgte sider for at se artikler, videoer, kurser og værktøjer, der har til formål at styrke børn og unges følelsesmæssige trivsel.

Depression

Angst

ADHD

Adaptiv adfærd
Spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte vores team, hvis du har spørgsmål.